Waarom Tellus?
Mijn bedrijf is genoemd naar twee figuren uit oude verhalen. Ten eerste is Tellus een Latijnse naam voor de godin van de aarde. En uit de aarde komen uiteindelijk alle verhalen voort. De tweede is Tellus de Athener. Volgens Herodotus was hij de gelukkigste mens ter wereld. Van verhalen en vertellen word ik gelukkig en hopelijk kan ik anderen daar in laten delen.
De symbolen van mijn logo die je her en der op deze website vindt, zijn afkomstig van de mysterieuze Discus van Phaistos. Deze drie- of vierduizend jaar oude schijf van klei bevat een tekst die spiraalsgewijs is geschreven in mysterieuze tekens. We kunnen niet lezen wat er staat, maar ik hoop dat het een heel oud verhaal is, waarover we nog eeuwenlang kunnen speculeren.
Biografie
Met mijn vader liet ik op zondagmiddag de hond uit op de Kopse Hof. Romeins gebied, bovenop de Nijmeegse heuvelrug. Ooit stond er een Romeins kamp, vlakbij de Bataafse nederzetting. Mijn vader, een oud-gymnasiast, toen docent Engels, vertelde me over Romeinen, Grieken, hun geschiedenis en hun verhalen. Mijn allereerste werkstuk op de basisschool heette “De Romeinen”. Ik verslond Asterix en de mythologieboeken van Schwab en Damsté.
Klassieke en andere talen
Er was geen ontkomen aan: ik ging naar het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen en daarna studeerde ik Griekse en Latijnse Talen en Culturen aan de Radboud Universiteit. De liefde voor dode talen en de verhalen die daarmee verteld werden breidde zich uit en ik deed als bijvakken Bijbels Hebreeuws, en in Utrecht Oud-Iers en Middel-Welsh. Lang nadat ik afgestudeerd was in Nijmegen maakte ik aan de Rijksuniversiteit Utrecht ook nog de opleiding Keltische Talen en Culturen af.
Lesgeven
Inmiddels was ik al lang als leraar teruggekeerd op mijn eigen oude middelbare school. Lesgeven was en is heerlijk. Ik geniet van pubers en de manier waarop ze doen en denken. En ik ontdekte dat zelfs de lastigste klassen zich konden laten betoveren door al die prachtige, soms bizarre, maar altijd oeroude verhalen.
Naast mijn baan als leraar werd ik docent vakdidactiek Klassieken aan de Radboud Docenten Academie. Jaarlijks verzorgde ik op de workshopdagen de workshop “Vertel!” voor docenten van alle vakken.
Verhalen vertellen
Op school hadden we een intervisieproject. Ik werd gekoppeld aan mijn oud-docent en toen collega Engels: René Dellemann. Nadat ik weer eens een les had vol gekletst met allerlei verhalen en zijsporen en me daarvoor wilde excuseren zei hij slechts één zin: “The world needs storytellers.” Dat was de trigger. Ik had het altijd al leuk gevonden om op een podium te staan. Maar muzikaal talent had ik niet en toneelspelen had ik wel veel gedaan, maar vond ik doodeng. Verhalen vertellen, zou ik daar iets mee kunnen? Ik volgde een docentendag en een cursus “Verhalen verbinden” bij het Christelijk Pedagogisch Studiecentrum en dat smaakte naar meer. Veel meer.
Op internet vond ik de Nederlandse Vertelacademie en toen onze jongste naar de basisschool ging, kwam er tijd. Ik deed er een leerroute en studeerde er in 2015 af met de voorstelling “Om Troje – vader zoon Achilles”. Mijn voorstelling “Zo is het gekomen” speelde ik toen al een aantal jaren. De eerste keer was op de Nazomerconferentie van de Vereniging Classici Nederland. Ik stond daar, rillend van de zenuwen, met de gedachte: “als er drie of vier scholen mij hierna inhuren, dan ben ik zeer tevreden.” Dat werden twintig scholen.
Vertelbedrijf voor de klas
Wat begonnen was als hobby, als iets leuks voor in mijn lessen, liep rap uit de klauwen en werd een bedrijf: Tellus Storytelling. Ik stopte bij de docenten academie.
Inmiddels speel ik meer dan 80 voorstellingen per jaar en dan vooral op middelbare scholen in heel Nederland en soms in België. Vooral voor jongeren, maar omdat mythen iedereen aanspreken, vertel ik ze ook regelmatig aan scholieren van andere schooltypen, op basisscholen, aan studenten of volwassenen. En mijn repertoire heeft zich inmiddels stevig uitgebreid met sprookjes, legenden, literaire verhalen en nog veel, veel meer.
Activiteiten
Je vindt me verder op festivals, zoals Zwolle Unlimited, het Duivelsberg Vertelfestival of de Wijchense Kampvuurvertellingen. Daar vertel ik ook wel uit de mythologie, maar met evenveel plezier breng ik een sprookje, twist- of griezelverhaal. Ik vertel regelmatig sprookjes en andere verhalen in de Bibliotheken van Gelderland-Zuid en op de BSO’s in de regio.
Voor muzikale verhalen werk ik samen met twee uitmuntende musici: Heleen de Witte (dwarsfluit) en Rob van Heck (piano) in ons ensemble “Mythisch met Muziek”. Wij brengen de verhalen en de klassieke muziek die erop is gebaseerd weer met elkaar in contact, waardoor verhalen én muziek nieuwe betekenis krijgen.
Ook samen met pianist en zanger Jetse de Jong maak ik muzikale vertelvoorstellingen.
En verder sta ik in huiskamers, in tuinen, bij kampvuren en op andere plekken bij mensen thuis of bij allerlei organisaties. Vaste vertelplek is bijvoorbeeld het Arnhems BoekenCafé ABC Libertas.
Ik geef verteltrainingen en mythenworkshops aan leerlingen van middelbare scholen, aan docenten en aan leerkrachten. Zo nu en dan ook in bedrijven of overheidsinstellingen.
Ik schreef het boek Mythen voor de Klas – Twintig Verteltips voor Classici. Verder zat ik in de redactie van Vertel! – een Boekje Open over Vertellen. In coronatijd schreef ik Verhalen voor de klas – handboek storytelling voor het vo. En nog weer later Wat vertel je me nou? Twintig tips voor narrativiteit.
In opdracht van Dushi Huis schreef ik een paar sprookjesachtige verhalen met betekenis.
Druk? Zeker! Maar wat is het heerlijk om bezig te zijn met verhalen over verhalen over verhalen over…
Als classicus durf ik het eigenlijk niet toe te geven: ik hou helemaal niet van mythologie. Behalve als Paul Groos de verhalen vertelt.
(classicus uit Vlaanderen)
Ik heb nog nooit een heel uur lang alleen maar geluisterd. Maar vandaag wel.
(leerling bovenbouw gymnasium)
Zo moet het vroeger geweest zijn: een verhalenverteller, een vuurtje, luisteraars en heel veel verhalen.
(bezoeker kampvuurvertellingen)
Ik begrijp nu pas echt hoe de verhalen precies in elkaar zitten.
(leerling examenklas Latijn)